Kære håndværker – brug ressourcerne fornuftigt

For de fleste små og mindre håndværksvirksomheder er det fuldstændig normalt at få hjælp til for eksempel bogholderi og rengøring fra udefrakommende leverandører. Ligeledes kan det være en rigtig god idé at få hjælp til markedsføring af en ekstern leverandør. En dygtig murer eller tømmer skal ikke spilde sin tid med at markedsføre sin virksomhed. Det er at spilde kostbare ressourcer på noget vedkommende sandsynligvis ikke har den store viden eller erfaring med alligevel.

Nedenfor er en let tilgang til at forstå, hvilke ydelser, man kan få fra professionelle marketingsvirksomheder. 

Markedsføring rettet mod andre virksomheder

Markedsføring kan være rettet mod to kundesegmenter: private kunder og/eller andre virksomheder. Sidstnævnte kaldes i marketingssprog for business-to-business (B2B). B2B markedsføring har typisk fokus på strategiudvikling, SEO (/søgemaskineoptimering), GoogleAdWords, inbound marketing og marketing automation.

Strategiudvikling

Her er fokus på at lave en samlet plan for virksomhedens markedsføring, deriblandt hvilke platforme der skal anvendes. Generelt kan det anbefales, at ens markettingsstrategi har adskillige facetter. Moderne markedsføring har fokus på at ramme så specifikt som muligt, men det betyder ikke at brug af flere platforme ikke er en god idé.

SEO

SEO betyder Search Engine Optimization (/på dansk søgemaskineoptimering) og går i al sin enkelhed ud på at optimere virksomhedens hjemmeside, så den kommer så langt frem i internet søgninger for eksempel på Google som muligt. Jo længere fremme på listen en hjemmeside står efter en søgning desto bedre. Allerhelst på den første søgeside, men mindre kan også gøre det.

SEO er lidt af en kunst, men i al sin enkelhed går det ud på, at ord betyder noget. Det er ikke ligemeget, hvad man skriver, og hvilke ord man bruger. 

GoogleAdWords

Man kombinerer mange gange SEO med en betalt kampagne via GoogleAdWords. Sammen med SEO er det en ganske effektiv måde at få en hjemmeside frem i søgningsresultaterne. Prøv blot at lave en tilfældig søgning, og typisk vil man se, at de reklamefinansierede søgeresultater går igen i toppen af den egentlige søgeliste. Her kan man virkelig snakke om, at reklame betaler sig. Det er dog vigtigt, at man har haft fokus på SEO først. Et murer firma har for eksempel ikke det store ud af at ende på en søgning om sand. 

Inbound Marketing

Tidligere havde man mere fokus på det man kalder outbound marketing. Det vil sige generel markedsføring af et produkt eller en virksomhed. Med inbound marketing sigter man specifikt på potentielle kunder og ikke på kunder generelt. Lidt poppet kan man sige, at man i stedet for at skyde med spredehagl har indstillet sigtekornet helt skarpt.

Marketing Automation

Hermed mener  man en skræddersyning af markedsføringen mod potentielle kunder ved at bruge de informationer og statistiker, der fremkommer, når man navigerer en hjemmeside. De fleste kender vist begrebet ”cookies”. Disse små sladderhanke er fantastiske til at give informationer, man kan bruge i B2B markedsføring.

Det anbefales, at specielt mindre virksomheder sætter sig ned og gør sig klart, hvad der er deres kerneområde, og så ellers tilkøbe serviceydelser, der hvor man ikke har kompetencerne.